dnia 15.05.2012 r.
Czeska Republika
D y r e k t o r
Zakładu Ubezpieczeń
Społecznych
Pan Krzysztof Saczka
ul. Sienkiewicza 77
33-300 NOWY SACZ
W odpowiedzi
na Pana pismo z dnia 17.04.2012 r., znak: 220050/6120/224327/RUM (tzw.
decyzja) po raz kolejny wnoszę o przeliczenie mojego świadczenia
emerytalnego zgodnie z przepisami i treścią mojego pisma z dnia 05.04.2012 r.,
które mi Pan wrócił powyższym pismem.
Ponadto informuję:
1. ZUS, wydając decyzję z dnia
13.07.2009 r., nie przedstawił mi odmiennych okoliczności faktycznych
istniejących przed wydaniem prawomocnej decyzji z dnia 24.08.2006 r., które by
miały wpływ na moje prawo do świadczenia emerytalnego i jego wysokość. Ponadto
decyzja z dnia 24.08.2006 r. nie była przez ZUS uchylona w postępowaniu
sądowym, czym ZUS naruszył art. 1 Protokółu nr 1 do Europejskiej Konwencji Praw
Człowieka, pozbawiając mnie samowolnie
mojego „mienia” w postaci emerytury a skutki swojego wadliwego działania przerzucił na mnie (wyrok Europejskiego Trybunału Praw Człowieka z dnia 15.09.2009 r. nr
10373/051),
2. ZUS nie udowodnił, że wyrok sądowy, który organ rentowy ma w swoim
posiadaniu, a na który się powołuje, jest dokumentem, mającym moc prawną,
3. W
przypadku, gdy wyrok sądowy ma moc prawną: „Organ rentowy, bez względu na
istnienie negatywnego orzeczenia sądu, może w razie zmiany okoliczności orzec
ponownie i świadczenie przyznać, ewentualnie odmówić, jeśli okazałoby się, że jest ono
mniej korzystne dla uprawnionego niż przyznane poprzednio. Wyrok sądu
ubezpieczeń społecznych korzysta z powagi rzeczy osądzonej jedynie
wówczas, gdy sąd przyznał nim świadczenie. Na zasadzie zachowania praw nabytych
nie można go odebrać” – uzasadnienie
Beaty Gudowskiej, sędzi SN. W moim przypadku nową okolicznością do
naprawienia krzywdy wyrządzonej mnie przez urzędników ZUS-u jest wyrok
Trybunału Konstytucyjnego z dnia 28.02.2012 r., sygn. akt K-5/11 oraz fakt, że
prawomocną decyzję z dnia 24.08.2006 r. zmieniono decyzją z dnia 13.07.2009 r.
na podstawie tych samych dowodów, które posłużyły do przyznania świadczenia,
4. „W odniesieniu do stosunków
ubezpieczenia społecznego powaga rzeczy osądzonej ma walor szczególny, który
ogranicza w istocie jej praktyczne znaczenie. Zasadą rządzącą tymi
stosunkami jest możliwość wzruszenia ustaleń stanowiących podstawę
prawomocności orzeczeń sądowych poprzez wydanie nowej decyzji przez organ
rentowy” - Wyrok SN z 08.07.2005 r., I UK 11/05, Wyrok SN z
16.09.2009 r., I UK 121/09, Wyrok SN z 02.12.2010 r., I UK 180/09, Wyrok SA w
Warszawie z 30.10.2008 r., III Aua 729/08,
5. „Sąd Najwyższy, w składzie
7 sędziów, podjął uchwałę, że odmienna ocena dowodów dołączonych do wniosku o
emeryturę, przeprowadzona przez organ rentowy po uprawomocnieniu się decyzji
przyznającej świadczenie, nie jest okolicznością uzasadniającą wszczęcie z
urzędu postępowania o ponowne ustalenie prawa do świadczenia na podstawie art.
114 ust. 1 ustawy z 17.12.1998 r. o emeryturach z FUS (uchwała z dnia
05.06.2003 r., sygn. akt III UZP 5/03, OSNP z 2003 r., nr 18, poz. 442). W
uchwale tej Sąd Najwyższy podkreślił, że w literaturze i orzecznictwie
(uzasadnienie uchwały całej Izby Administracyjnej, Pracy i Ubezpieczeń Społ. z
dnia 20.12.2000 r., sygn. akt III ZP 29/00, OSNP z 2001 r., nr 12., poz. 418)
nie nasuwa wątpliwości, iż prawo do świadczenia z ubezpieczenia społecznego
powstaje ex lege z momentem
spełnienia warunków, z którymi przepisy prawa wiążą jego powstanie. Decyzje
organów rentowych mają natomiast jedynie charakter deklaratywny –
potwierdzający powstanie warunków koniecznych do nabycia prawa do świadczenia.
Z tego wynika, że prawo do świadczeń powstaje i istnieje niezależnie od decyzji
organu rentowego. Z kolei, podstawę ponownego ustalenia prawa do świadczenia
lub jego wysokości może stanowić również okoliczność, że decyzja wydana została
w wyniku uchybień organu rentowego. Trybunał Konstytucyjny jeszcze przed
wejściem w życie Konstytucji z 1997 r. wyrażał stanowisko, że zasadą ochrony
praw nabytych, jedną z zasad szczegółowych zasady zaufania do państwa i
stanowionego prawa, objęte są nie tylko prawa nabyte in abstracto zgodnie z
ustawą przed zgłoszeniem wniosku o ich przyznanie, ale także prawa nabyte w
drodze skonkretyzowanej decyzji (wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia
11.02.1992 r. w sprawie o sygn. K 14/91). Sąd Najwyższy wskazał również, że
nie ma uzasadnienia pogląd, iż „możliwa jest, z powołaniem się na art. 114
ustawy, zmiana decyzji organu rentowego przyznającej prawo do świadczenia
jedynie dlatego, że obecnie inaczej ocenia się materiał dowodowy zebrany w
poprzednim postępowaniu” - pismo z-cy
Prokuratora Generalnego, R. Hernanda, z dnia 26.07.2011 r. ,
6. „Z
orzecznictwa sądów administracyjnych dotyczącego postępowania administracyjnego
wynika brak możliwości wznowienia postępowania tylko na podstawie zmienionej
oceny zgromadzonych w sprawie dowodów” – z pisma Rzecznika Praw Obywatelskich
Ireny Lipowicz.
7. „ZUS ma
obowiązek uwzględnić wyrok Trybunału Konstytucyjnego, wydając ponownie decyzję”
– mówi Bartłomiej Raczkowski, adwokat z
kancelarii Raczkowski i Wspólnicy.
W związku
z powyższym w załączeniu przesyłam kopię mojego pisma z dnia 05.04.2012 r. i
wnoszę jak na wstępie.
Czeska Republika
W załączeniu:
1. Kopia pisma z dnia 05.04.2012
r.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz