Z wielkim współczuciem wszystkim okradzionym przez ZUS i poszkodowanym
przez polskie sądownictwo. Z własnego doświadczenia wiem, że jest to powolne
wykańczanie człowieka.

wtorek, 18 czerwca 2013

Krzysztof Saczka - dyrektor ZUS-u w Nowym Sączu (4)


-----Původní zpráva-----
From: cz
Sent: Monday, February 11, 2013 10:15 AM
To: saczkak@zus.pl
Subject: E 02243274/05
 

                                                                                                         dnia 11.02.2013 r. 

Czeska Republika

                                                                                     D y r e k t o r
                                                                                     Zakładu Ubezpieczeń
                                                                                     Społecznych
E 02243274/05                                                          Pan Krzysztof Saczka 

                                                                                     ul. Sienkiewicza 77
                                                                                     33-300   NOWY SACZ 




     W załączeniu ponownie przesyłam kopie moich pism: z dnia 05.04.2012 r. i z dnia 15.05.2012 r., które organ rentowy odesłał do Sądu Okręgowego w Nowym Sączu, ul. Pijarska 14 po upływie kilku miesięcy od daty ich otrzymania, co skutkuje bezwzględną nieważnością (art. 58 § 1 kc) wobec naruszenia art. 83 ust. 7 ustawy o s.u.s. i art. 4779 § 2. kpc.

     W piśmie z dnia 17.04.2012 r. organ rentowy przyznał, że wysokość mojej polskiej emerytury decyzją z dnia 13.07.2009 r. została obniżona, a w piśmie do sądu z dnia 21.09.2012 r. przyznał się do błędu. 

     W związku z powyższym oraz wyrokiem SN z dnia 10.09.1999 r. – sygn. akt II UKN 103/99, postanowieniami: SN z dnia 22.06.2004 r. – sygn. akt II UK 404/03, SN z dnia 14.01.1997 r. – sygn. akt II UKN 50/96, SN z dnia 28.02.1997 r. – sygn. akt II UKN 76/96 oraz SN z dnia 09.12.1999 r. – sygn. akt II UKN 694/99 dotyczącymi korzystania przez organy rentowe z prawa pierwszeństwa w stosunku do przepisów kpc i kpa w sprawach zniwelowania swoich błędów powstałych przy obliczaniu emerytur i rent oraz wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z dnia 28.02.2012 r. a zgodnie z art. 4171 § 2 kc żądam o przywrócenie stanu zgodnego z prawem i opartym na prawdziwych ustaleniach faktycznych.

 
W załączeniu:

1. Kopia pisma z dnia 05.04.2012 r.
2. Kopia pisma z dnia 15.05.2012 r.
 
Załącznik nr 1                                                                                                                  

                                                                                                                   dnia 05.04.2012 r.

Czeska Republika

                                                                                     D y r e k t o r
                                                                                     Zakładu Ubezpieczeń
                                                                                     Społecznych
                                                                                     Pan Krzysztof Saczka 

                                                                                     ul. Sienkiewicza 77
                                                                                     33-300   NOWY SACZ 


   

     Powołując się na wyrok Trybunału Konstytucyjnego sygn. akt K-5/11 z dnia 28.02.2012 r. (Dz. U. z 2012 r., poz. 251), na podstawie art. 145a kpa wnoszę o ponowne przeliczenie mojego świadczenia emerytalnego zgodnie z przepisami podanymi przeze mnie poniżej oraz we wcześniejszej korespondencji adresowanej do ZUS-u, m.in. do WRUM I – B. Rębilas z dnia: 23.07.2010 r., 04.05.2011 r., 29.07.2011 r. oraz z dnia 23.03.2011 r. – dyrektor S. Januszewicz, tj. z okresu faktycznego opłacania przeze mnie składek w Polsce na zabezpieczenie mojej starości (okres składkowy w Polsce w pełnych kalendarzowych latach: 1969 – 1985). 
 

U Z A S A D N I E N I E 

     Moje świadczenie emerytalne decyzją z dnia 13.07.2009 r., znak: E 02243274/05 zostało przeliczone z „urzędu” na podstawie tych samych dokumentów, które posłużyły do przyznania i obliczenia mojej emerytury prawomocną decyzją z dnia 24.08.2006 r. 

     Dodatkowo decyzją z dnia 13.07.2009 r. moja emerytura została obliczona z 20-lecia mojej pracy i pobytu w Czeskiej Republice bez udokumentowania ustaleń faktycznych, przyjętych do zmiany prawomocnej decyzji z dnia 24.08.2006 r. Ponieważ moje polskie świadczenie obliczono z okresu składkowego i nieskładkowego w Czeskiej Republice wskaźnik wysokości podstawy wymiaru wyniósł tylko 1,55 %, w związku z czym przyznano mi świadczenie socjalne, co jest w kolizji m.in. z orzeczeniem ETS nr 139/82 oraz z art. 87 ust. 1 ustawy o emeryturach z FUS z dnia 01.03.2004 r., zgodnie z którymi to przepisami świadczenie socjalne przyznaje się osobie mieszkającej w Polsce a nie za granicą. 

      Dalszymi sprzecznościami z prawem w decyzji z dnia 13.07.2009 r. są:   

     1. wskaźnik wysokości podstawy wymiaru wyliczono tylko z 2 miesięcy i 17 dni 1986 r. (przy zaliczeniu przez ZUS 17 pełnych kalendarzowych lat składkowych w Polsce), czyli z roku, który nie jest rokiem kalendarzowym, a w dodatku  należącym do 20-lecia mojego pobytu w Czeskiej Republice, i 7 lat składkowych i nieskładkowych w Czeskiej Republice, co jest niezgodne:  

     a) z przepisem art. 17 ust. 2 znowelizowanej ustawy z dnia 01.03.2004 r., który brzmi: „Nie ustala się podstawy wymiaru świadczenia, jeżeli ubezpieczony nie pozostawał w ubezpieczeniu co najmniej 1 rok kalendarzowy”,
     b) z przepisem art. 18 ust. 2 znowelizowanej ustawy z dnia 01.03.2004 r. o emeryturach z FUS, który ma brzmienie: „Jeżeli okres kolejnych 10 lat kalendarzowych, o których mowa w art. 15 ust. 1, obejmuje również ubezpieczenie za granicą, podstawę wymiaru emerytury lub renty ustala się z okresu faktycznego pozostawania w ubezpieczeniu społecznym w Polsce”. 

     c) z art. 48(11) ust. 1 rozporządzenia 1408/71 EWG: „Nie naruszając art. 46 ust. 2, instytucja państwa członkowskiego nie jest zobowiązana do przyznawania świadczeń z tytułu okresów ukończonych z uwzględnieniem stosowanego przez nią ustawodawstwa, które podlegają uwzględnieniu w momecie realizacji ryzyka, jeżeli – długość tych okresów jest krótsza niż jeden rok”,
     d) z art. 14.3. umowy między Republiką Czechosłowacką i Republiką Polską z dnia 05.04.1948 r. „Poprzednich postanowień o dzieleniu świadczeń nie stosuje się, jeżeli w jednym z obu państw nie uzyskano co najmniej 12 policzalnych miesięcy składkowych (52 tygodni składkowych), w tym przypadku nie istnieje prawo do świadczeń z instytucji ubezpieczeniowej tego państwa”,
     e) ustaleniami Rady, zgodnie z którymi podstawę wymiaru świadczenia oblicza się wyłącznie na podstawie okresów ubezpieczenia spełnionych z uwzględnieniem ustawodawstwa danego państwa członkowskiego,
     f) z art. 12(9)(11) ust. 1 rozporządzenia 1408/71 EWG, zgodnie z którym nie można przyznać ani zachować prawa do kilku świadczeń tego samego rodzaju za ten sam okres ubezpieczenia obowiązkowego,
     2. wynagrodzenie tylko z 2 miesięcy i 17 dni 1986 r. podzielono przez roczne przeciętne wynagrodzenie za ten rok w Polsce, co jest niezgodne z art.15 ust. 4(1)(2) ustawy o emeryturach z FUS z dnia 17.12.1998 r.,
     3. przyznanie świadczenia socjalnego (minimalnej emerytury) po zaliczeniu przez ZUS 32 pełnych kalendarzowych lat ubezpieczenia społecznego, co jest niezgodne: 

     a) z art. 14 ust. 2 umowy między RP i CSSR z dnia 05.04.1948 r. o zabezpieczeniu socjalnym: „... Przepisy o minimalnej wysokości świadczenia nie mają zastosowania do świadczeń częściowych na podstawie niniejszej umowy”,
 
     b) z art. 4(1) rozporządzenia 1408/71 EWG, w którym świadczenie socjalne nie jest ujęte jako jedno z ryzyk zabezpieczenia społecznego, 

     c) z art. 46b(11) ust. 3 rozporządzenia 1408/71 EWG: „Przepisów dot. zmniejszenia, zawieszenia lub zniesienia przewidzianych w ustawodawstwie państwa członkowskiego nie stosuje się do świadczeń obliczonych zgodnie z art. 46 ust. 2 (zasada pro rata temporis)”, 

     d) z art. 87 ust. 1 znowelizowanej ustawy o emeryturach z FUS z dnia 01.03.2004 r., zgodnie z którym minimalna emerytura przysługuje kobiecie, która ukończyła 60 lat i posiada minimalny staż ubezpieczeniowy 20 lat, 

     e) z wypowiedzią Jolanty Krasoń – naczelnik wydziału realizacji umów międzynarodowych w oddziale ZUS w Szczecinie – „emeryturę minimalną przyznaje się osobie mieszkającej w Polsce”, 

     5. świadczenie socjalne, które nie należy się osobie mieszkającej za granicą podzielono proporcjonalnie, 

     6. przeliczenie świadczenia z „urzędu” i to na podstawie tych samych dokumentów, które posłużyły do jego przyznania, co jest niezgodne nie tylko z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z dnia 28.02.2012 r., ale i z wcześniejszymi wyrokami: 

     a) z wyrokiem Sądu Najwyższego z dnia 30.01.2008 r. (sygn.  I UK 195/07): „ZUS nie może zmienić prawomocnej decyzji ustalającej prawo do emerytury, jeśli w sprawie nie pojawią się nowe dokumenty lub nie ujawniono nowych, wcześniej nieuwzględnionych, okoliczności”, 

     b) z wyrokiem Sądu Apelacyjnego z dnia 16.02.2007 r. (sygn. III Aua 1233/05): „ZUS nie może pozbawić zainteresowanego emerytury lub obniżyć jej wysokość na podstawie tych samych dokumentów, które posłużyły mu wcześniej do przyznania świadczenia”, 

     7. w związku z powyższymi punktami świadczenie moje uległo radykalnemu obniżeniu, co jest niezgodne z art. 109 ust. 2 znowelizowanej ustawy o emeryturach z FUS z dnia 01.03.2004 r.: „Jeżeli w wyniku ponownego ustalenia emerytura jest niższa, świadczenie przysługuje w dotychczasowej wysokości”, 

     8. sfałszowanie stanu faktycznego przez urzędników organu rentowego, 

     9. poświadczanie nieprawdy w treści decyzji i załączniku do niej, 

   10. powoływanie się urzędników organu rentowego na przepisy nie mające ze mną nic wspólnego, 

   11. poświadczanie nieprawdy odnośnie wiarygodności dokumentów znajdujących się w moich aktach, 

   12. w decyzji odwołano się na akty prawne bez przytoczenia konkretnych przepisów. 

     W oparciu o powyższe wnoszę jak na wstępie.

 

                                                                      Z poważaniem 

 Załącznik nr 2                                                                                                      
             
                                                                                                                dnia 15.05.2012 r. 
Czeska Republika

                                                                                     D y r e k t o r
                                                                                     Zakładu Ubezpieczeń
                                                                                     Społecznych
                                                                                     Pan Krzysztof Saczka 

                                                                                     ul. Sienkiewicza 77
                                                                                     33-300   NOWY SACZ  



     W odpowiedzi na Pana pismo z dnia 17.04.2012 r., znak: 220050/6120/224327/RUM (tzw. decyzja) po raz kolejny wnoszę o przeliczenie mojego świadczenia emerytalnego zgodnie z przepisami i treścią mojego pisma z dnia 05.04.2012 r., które mi Pan wrócił powyższym pismem. 
     Ponadto informuję:
     1. ZUS, wydając decyzję z dnia 13.07.2009 r., nie przedstawił mi odmiennych okoliczności faktycznych istniejących przed wydaniem prawomocnej decyzji z dnia 24.08.2006 r., które by miały wpływ na moje prawo do świadczenia emerytalnego i jego wysokość. Ponadto decyzja z dnia 24.08.2006 r. nie była przez ZUS uchylona w postępowaniu sądowym, czym ZUS naruszył art. 1 Protokółu nr 1 do Europejskiej Konwencji Praw Człowieka, pozbawiając mnie samowolnie mojego „mienia” w postaci emerytury a skutki swojego wadliwego działania przerzucił na mnie (wyrok Europejskiego Trybunału Praw Człowieka z dnia 15.09.2009 r. nr 10373/051), 
 
     2. ZUS nie udowodnił, że wyrok sądowy, który organ rentowy ma w swoim posiadaniu, a na który się powołuje, jest dokumentem, mającym moc prawną, 
     3. W przypadku, gdy wyrok sądowy ma moc prawną: „Organ rentowy, bez względu na istnienie negatywnego orzeczenia sądu, może w razie zmiany okoliczności orzec ponownie i świadczenie przyznać, ewentualnie odmówić, jeśli okazałoby się, że jest ono mniej korzystne dla uprawnionego niż przyznane poprzednio. Wyrok sądu ubezpieczeń społecznych korzysta z powagi rzeczy osądzonej jedynie wówczas, gdy sąd przyznał nim świadczenie. Na zasadzie zachowania praw nabytych nie można go odebrać” – uzasadnienie Beaty Gudowskiej, sędzi SN. W moim przypadku nową okolicznością do naprawienia krzywdy wyrządzonej mnie przez urzędników ZUS-u jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 28.02.2012 r., sygn. akt K-5/11 oraz fakt, że prawomocną decyzję z dnia 24.08.2006 r. zmieniono decyzją z dnia 13.07.2009 r. na podstawie tych samych dowodów, które posłużyły do przyznania świadczenia, 

     4. „W odniesieniu do stosunków ubezpieczenia społecznego powaga rzeczy osądzonej ma walor szczególny, który ogranicza w istocie jej praktyczne znaczenie. Zasadą rządzącą tymi stosunkami jest możliwość wzruszenia ustaleń stanowiących podstawę prawomocności orzeczeń sądowych poprzez wydanie nowej decyzji przez organ rentowy” - Wyrok SN z 08.07.2005 r., I UK 11/05, Wyrok SN z 16.09.2009 r., I UK 121/09, Wyrok SN z 02.12.2010 r., I UK 180/09, Wyrok SA w Warszawie z 30.10.2008 r., III Aua 729/08,
     5. „Sąd Najwyższy, w składzie 7 sędziów, podjął uchwałę, że odmienna ocena dowodów dołączonych do wniosku o emeryturę, przeprowadzona przez organ rentowy po uprawomocnieniu się decyzji przyznającej świadczenie, nie jest okolicznością uzasadniającą wszczęcie z urzędu postępowania o ponowne ustalenie prawa do świadczenia na podstawie art. 114 ust. 1 ustawy z 17.12.1998 r. o emeryturach z FUS (uchwała z dnia 05.06.2003 r., sygn. akt III UZP 5/03, OSNP z 2003 r., nr 18, poz. 442). W uchwale tej Sąd Najwyższy podkreślił, że w literaturze i orzecznictwie (uzasadnienie uchwały całej Izby Administracyjnej, Pracy i Ubezpieczeń Społ. z dnia 20.12.2000 r., sygn. akt III ZP 29/00, OSNP z 2001 r., nr 12., poz. 418) nie nasuwa wątpliwości, iż prawo do świadczenia z ubezpieczenia społecznego powstaje ex lege z momentem spełnienia warunków, z którymi przepisy prawa wiążą jego powstanie. Decyzje organów rentowych mają natomiast jedynie charakter deklaratywny – potwierdzający powstanie warunków koniecznych do nabycia prawa do świadczenia. Z tego wynika, że prawo do świadczeń powstaje i istnieje niezależnie od decyzji organu rentowego. Z kolei, podstawę ponownego ustalenia prawa do świadczenia lub jego wysokości może stanowić również okoliczność, że decyzja wydana została w wyniku uchybień organu rentowego. Trybunał Konstytucyjny jeszcze przed wejściem w życie Konstytucji z 1997 r. wyrażał stanowisko, że zasadą ochrony praw nabytych, jedną z zasad szczegółowych zasady zaufania do państwa i stanowionego prawa, objęte są nie tylko prawa nabyte in abstracto  zgodnie z ustawą przed zgłoszeniem wniosku o ich przyznanie, ale także prawa nabyte w drodze skonkretyzowanej decyzji (wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 11.02.1992 r. w sprawie o sygn. K 14/91). Sąd Najwyższy wskazał również, że nie ma uzasadnienia pogląd, iż „możliwa jest, z powołaniem się na art. 114 ustawy, zmiana decyzji organu rentowego przyznającej prawo do świadczenia jedynie dlatego, że obecnie inaczej ocenia się materiał dowodowy zebrany w poprzednim postępowaniu” -  pismo z-cy Prokuratora Generalnego, R. Hernanda, z dnia 26.07.2011 r. ,
     6. „Z orzecznictwa sądów administracyjnych dotyczącego postępowania administracyjnego wynika brak możliwości wznowienia postępowania tylko na podstawie zmienionej oceny zgromadzonych w sprawie dowodów” – z pisma Rzecznika Praw Obywatelskich Ireny Lipowicz.
     7. „ZUS ma obowiązek uwzględnić wyrok Trybunału Konstytucyjnego, wydając ponownie decyzję” – mówi Bartłomiej Raczkowski, adwokat z kancelarii Raczkowski i Wspólnicy.    
     W związku z powyższym w załączeniu przesyłam kopię mojego pisma z dnia 05.04.2012 r. i wnoszę jak na wstępie.

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Translate